Rybí inkubátor

16.04.2009 21:37

Vyklepávanie ikier samiciam afrických cichlid je v súčasnosti už normálne nielen v komerčnej akvaristike, ale už aj v amatérskom drobnochove týchto nádherných rýb. Niekoľko posledných mesiacov som sa pokúšal o odchov - Cyphotilapia frontosa, ale vždy, keď samica nosila mladé, tak buď ich zo strachu zožrala sama alebo po rozplávaní sa poter stal pochúťkou pre ostatne ryby v nádrži. Niekoľko krát som sa pokúsil samici mladé odobrať, ale väčšinou som jej vybral nevyvinuté potomstvo a to bolo treba niekam umiestniť, aby sa vývoj potomstva ukončil až do rozplávania. Na základe týchto skutočnosti som začal s výrobou inkubátora a tu by som sa chcel s vami podeliť o moje skúsenosti.

 

Inkubátor číslo 1.

       Tento inkubátor som používal v poradí ako prvý, nebolo to nič moc, ale musím poznamenať, že som v ňom 2 krát odchoval ikry až do rozplávania, ale na druhej strane aj niekoľkokrát mi ikry splesniveli. Zo začiatku som neúspech prikladal k zle oplodneným ikrám, ale postupom času som zistil, že to je skôr zlou cirkuláciou vody v inkubátore. Voda sa síce pomocou vzduchovacieho kamienka vírila v inkubátore, ale nebolo to dostatočné a čím bolo vzduchovanie silnejšie, tak to bolo pre ikry nebezpečnejšie. Ikry poletovali zo strany na stranu a narážali do stien inkubátora, cirkulácia vody nebola riadená a to bol dôvod prečo som viac krát neuspel. Tak som začal pátrať na nete po ideálnejšom riešení a vyrobil som si prototyp nového inkubátora č.2

 

Inkubátor číslo 2.

          Tento inkubátor som zostrojil z prázdnej plastovej fľašky od tužidla na vlasy, dno som odrezal a namiesto neho som pomocou gumičiek  prichytil sieťku. Vrchnú časť som nechal otvorenú a cez ňu som prestrčil hadičku so vzduchovacím kamienkom. Toto riešenie bolo to pravé čo som hľadal, fungovalo to perfektne. Voda cirkulovala zo spodu smerom hore, tak že ikry sa v tomto prúde len jemne pohupovali a boli stále ovievané prúdením novej vody prúdiacej cez inkubátor. Po úspešných testoch som sa ale rozhodol, že toto síce funkčné,

 ale naozaj provizórne riešenie nahradím niečím, čo bude vyzerať trochu profesionálnejšie a tak som sa pustil do výroby inkubátora č.3

 

Inkubátor číslo 3.

         Inkubátor číslo 3 je zatiaľ moje posledné riešenie inkubátora. Momentálne ho testujem na ikrách - Pseudotropheus zebra a myslím si, že spĺňa všetko to, čo som od inkubátora očakával. Dobrá cirkulácia vody, ktorú viete v každom štádiu vývoja ikry regulovať podľa potreby.

Bol vyrobený zo zásobníka na vodu používaného chovateľmi operencov .

         Na spodnej časti som vyvŕtal niekoľko otvorov pre cirkuláciu vody /nasávanie/, priemer otvorov nesmie byt väčší ako budú ikry, ktoré v ňom budete mať. Počet otvorov je ľubovoľný, ale doporučujem maximálne 15.Po vyvŕtaní vnútornú stranu opracovať brúsnym papierom do hladka.

   

  Vrchnú časť som si dal vyrobiť zo silonu sústruhom presne na mieru,ale alternatívne sa dá použiť aj väčšia  korková zátka, používaná vinármi na demižónoch.

Do silonovej časti som navŕtal  dva otvory, jeden na trubku určenú na výstup cirkulovanej vody, ten som zo spodnej, vnútornej strany zaslepil sitkom /pri silnej cirkulácii vody by vám mohlo cez tento otvor vyplaviť ikry alebo mohli ujsť ryby / z vrchnej časti som do tohto otvoru nasunul trubku.

Druhý otvor slúži na nátrubok vzduchovej hadičky, ktorou sa do inkubátora vháňa vzduch .

Na trubku som upevnil dva kusy úchytov na sklo, možno by stačil aj jeden, ale istota je istota .

 

Fungovanie tohto inkubátora je založené na princípe filtra /bublifuk/.

 

Autor článku: Miroslav Cangár

—————

Zpět


Diskuse k článku

Datum: 09.01.2012

Vložil: Jožo

Titulek: frontoza

práve mi nosí frontoza v papuli ikri a neviem za aký čas ju mám vyklepať. poradte

—————

Datum: 23.02.2010

Vložil: Viktor

Titulek: Umela tlama

Dakujem za tento clanok velmi mo to pomohlo.
Funguje to super.Liahne sa mi tam 27ks Pseudotropheus socolofi .

—————

Datum: 06.03.2010

Vložil: diskoclub

Titulek: Re: Umela tlama

Já jsem proti vyklepávání jiker, tohle si myslím není nijak přirozené. Pokud tedy klepat, tak jak to dělá většina z nás...

—————

Datum: 02.06.2010

Vložil: saso

Titulek: Re: Re: Umela tlama

Ja som nikdy nepovedal ze je to prirdzene ale dnes si musi kazdy akvarista polozit otazku ci je akvaristika pre neho len konicek alebo aj investícia. Ja si myslim ze kazdy z nas co chovame doma Afriku do ryb investoval nemale peniaze a kupa ryb to zdaleka nie je posledna investicia. Ja osobne som za posledne roky investoval nemale peniaze do ryb ale aj do techniky a krmiva a preto pochopitelne hladam cestu ako svoje investicie do akvaristiky dostat na prijatelnu uroven. Nechcem sa posunut do komerčného chovu ale chcem svojmu okoliu ponuknut ryby za prijatelnu cenu a ziskat pre seba prostriedky na kupu krmiva alebo zalozenie noveho chovu. Chovat pomerne drahe ryby len pre potechu oka to si dnes moze dovolit len malo kto. Ja som moje skusenosti s vyrobou inkubatora neuverejnil pre ludi chovajúcich lahko sa mnoziacich ryb ale pre chovatelou narocnych druhov ktore maju problem odchovat potomstvo prirodzenou cestou. Dufam ze tomu kto hladal teketo informacie som pomohol a vam ostatným drzim palce.

—————