Zakládání akvária "Malawi reef", výroba a instalace polystyrenového pozadí.

26.01.2011 13:07

Ze všeho nejdříve jsem musel vyřezat v místě, kde bude stát akvárium kus dřevotřísky.

Do místa po dřevotřísce jsme potom nalili beton. Ten jsme nechali den vytvrdnout.

 Druhý den jsme vyzdili podstavce. Pro zdění jsme použili klasickou červenou cihlu.

Vše jsme poté nahodili a nechali pořádně vyzrát.

    

Stavba stojanu mírně pokročila. Po vyschnutí omítky jsem stojny oblepil tapetou s vzorem cihly. Nahoře je deska z masívu, tloušťka desky je 5cm. Deska vyšla na rovných 2.000,-. Opravdu kvalitní a hlavně přesná práce. Desku jsem dal do váhy a ukotvil lepidlem na kachličky. Do otvorů přijdou ještě dvířka, aby nebyla vidět technika. Na dvířkách se už pracuje.

 

 Tak.....akvárko už je doma. Rozměry 180šx60hx50v,sklo float 10mm. Akvárko lepil pan Šmídovec. Opravdu kvalitní a hlavně rychlá práce.Kdo jste z Opavy,nebo blízkého okolí,mohu dát telefonní kontakt. Celkem mě vyšlo i s krycími skly na 5.400,- . Prcek si ovšem myslí, že je to jeho nová vanička......budu mu to muset nějak šetrně vysvětlit.

 

Po asi 10-ti denním tvrdnutí lepidla jsem poprvé nádrž zkusil naplnit. Naštěstí je vše v pořádku a spoje jsou zdá se kvalitní. Holt práce profíka se pozná. Dole v otvorech pod nádrží budou už zmiňované skříňky, jejíž výroba se vzhledem k předvánočnímu shonu poněkud oddálila.

 

Začal sem pracovat na pozadí. Budu jej dělat zase s klasického fasádního polystyrénu.Zvolil jsem tloušťku 50mm. Tentokráte jsem se rozhodl postup trochu pozměnit a budu polystyrén lepit montážní pěnou. Pěna je klasická obyčejná....Nejdříve jsem slepil základní tvar k sobě montážní pěnou a poté na  polystyrén, zase pomocí pěny, nalepoval kousky polystyrénu, které jsem si předem nařezal do určitých tvarů. Po zatvrdnutí jsem toto vše dostříkal pěnou. Po dvoudenním zatvrdnutí je pozadí připraveno na konečné tvarování.

 

 K tvarování pozadí jsem používal plátek z pilky na železo, tím jsem ořezával na hrubo. Poté jsem použil jeden malý a jeden velký lámací nůž. Těma jsem pozadí dotvaroval. Otvory pro sání a výpusť jsem vytvořil pájkou, kterou jsem si trošku upravil. Hotové vytvarované pozadí jsem opálil horkovzdušnou pistolí. Tím se na povrchu pozadí pěkně zapeklo a ztvrdlo.

Nyní je vše připraveno na konečnou povrchovou úpravu.

 

 Vytvarované a zapečené pozadí, jsem natřel hnědočerveným Balakrylem UNI mat. Na celou plochu mi stačila jedna 700g plechovka. Barvu sem musel trošku zředit vodou, ale doporučuju to ředění moc nepřehánět, jinak barva špatně kryje. Pokud je hustota barvy tak akorát, je radost s touto barvou pracovat. Krycí schopnosti jsou vynikající.

Po zaschnutí Balakrylu jsem poprvé pozadí vyzkoušel v nádrži. Samozřejmě, že jsem ho musel rozříznout na dvě poloviny,jelikož se mě nechtělo demontovat příčnou horní výztuhu. Pozadí sedí v akvárku velice přesně.

 

Druhý den jsem mohl přistoupit k prvnímu nátěru EPOXY1200. Nejprve jsem si odlil část epoxidu do misky, k tomu dle návodu dolil druhou složku(tvrdidlo). Pořádně jsem tyto dvě složky smíchal a poté podle potřeby naředil líhem. Natřel sem si část pozadí a poté zasypal pískem, který jsem předtím propekl v troubě. Takto jsem posypal obě části pozadí. Poté jsem pozadí nechal dva dny zaschnout. Po tom následovala druhá vrstva(epoxy+písek). A opět dva dny schnutí.

 Jelikož mi zbylo trochu epoxidu, natřel sem i zadní stěny pozadí. Toto, ale není bezpodmínečně nutné.

 

Po důkladném zaschnutí epoxidu jsem přistoupil k neutralizaci. V půl litru vody jsem rozmíchal dvě lžíce kyseliny citronové.Tento roztok jsem rozprašovačem nanášel na pozadí. Poté jsem vše nechal hodinu reagovat a po hodině opláchl teplou vodou. Do druhého dne pozadí vyschlo a mohl sem jej vlepit do akvária. K nalepení jsem použil klasický akvarijní silikon(transparentní). Spodní část pozadí ke dnu a spoj obou částí pozadí jsem lepil hnědým univerzálním silikonem. Poté jsem viditelná místa ještě zamaskoval pískem, který jsem nasypal na jemně zavadnutý silikon.

Takto to nechám, alespoň dva dny zatvrdnout a poté se pustím do instalace kamenů a dna.

 

 Kameny už sem měl připravené a oprané v horké vodě už dříve. Takže je stačilo jen nanosit....no jen..ono těch 100 kilo šutrů taky není žádná sranda. Pod kameny jsem pro jistotu umístil modrý miralon, aby se roznesla váha a náhodou neprasklo dno. No zaposiloval sem si pěkně...kameny šly párkrát sem a tam, než sem byl s rozestavením spokojen. Ale nakonec se vše podařilo a výsledek vidíte na fotkách.

 

Před nasypáním dna jsem ještě doplnil trochu malých kamenů. Poté přišlo na řadu dno. Na něj sem použil klasický písek ze stavebnin. Musel sem ho nejdříve asi 15 minut popéct v troubě a poté jsem ho proplachoval...rozdělil sem si to na tři části,aby se mě to lépe proplachovalo. Na proplachování jsem použil dětskou vaničku. Nebylo to nic snadného, protože jsem každou část proplachoval asi 20 krát, dokud netekla čistá voda. Trochu dřina, ale určitě se to vyplatilo, písek má krásnou přirozenou barvu.


Konečně už dorazil i objednaný filtr...Tetra Tec EX1200. Akorát nastal menší problém.....uchycení hadic v akváriu je trochu jinak než sem si představoval. Budu muset trochu uříznout podélnou výztuhu, abych mohl sání a výpusť umístit v nádrži.

Nádrž sem napustil 20.ledna 2007. Filtrace běží jako na drátkách. Pro jistotu jsem filtraci posílil ještě o čerpací hlavu Atman AT-200(časem jsem ho vyměnil za silnější AT-202, který se dá i lépe regulovat) a na ní nasadil kostku biomolitanu..toto bude sloužit jako mechanická filtrace. Vnější Tetratec jako biologická filtrace.

Taky jsme už konečně s mým známým stolařem dokončili  ty dvířka pod akvárko a já dodělal osvětlení. Akvárko mám osvětlené kompaktníma zářivkama(úsporky) 3x15W a na noční osvětlení modrá bodovka. Momentálně mám do patic namontované úsporky v teple bílém odstínu, ale během příštího týdne by mi měli dorazit úsporky ve studeném odstínu.......musel sem je objednat,jelikož nikde  nebyly k sehnání.

(V současné době je již akta osvětleno 2 klasickýma T8 zářivkama)

V akvárku mi na zkoušku plavou 4 mladé Geophagus brasiliensis, které po testování vody skončí jako doplněk stravy budoucímu osazenstvu. A dnes(27.1.2007) jsem ještě přidal jednu samici ancistruse.Ta je tam taky dočaně jako testér.Tu po testech přelovím zpět do své nádrže. No a taky už je v akvárku hrst piskořek, které se už pěkně v akvárku zabydleli. Na dvou posledních fotkách je stav akvárka z dnešního večera(27.1.2007). Ještě je tam mírný bělavý zákal(nálevník), ale je už na ústupu.28.ledna 2007 jsem přidal do nádrže nové ryby

(Ps.flavus,Ps.acei "ngara",I.sprengreae a S.nyanssea).

 

Tímto je článek o zakládání akvária u konce.

 

 

—————

Zpět


Diskusní téma: Zakládání akvária "Malawi reef" a výroba a instalace polystyrenového pozadí.

Datum: 02.01.2017

Vložil: Rejdy

Titulek: Kameny

Nevim jestli dobre vidim ale kameny jsou prilepeny ke dnu ?? :-) jen info zakladam nadrz

—————

Datum: 04.02.2024

Vložil: wladys

Titulek: Re: Kameny

Ne. Kameny jsou jen podložené.

—————

Datum: 31.10.2013

Vložil: SpaceJamCZ

Titulek: Pochvala s jednou výtkou

Dobrý den,
akvárko máte parádní. Cena za skla o tloušťce 10mm + slepení dohromady 5400,-? To je SUPER! S pozadím jste si vyhrál..
Jen ta uříznutá podílná výztuha..viz foto..
Kdybyste nechal 1cm skla, který by držel podélnou stěnu ke kratší, plnil by funkci a zabraňoval by posunutí podélné stěny od kratší. Tím, že tam chybí 10-15cm úplně..jako by tam nebyla.. No.. snad Vám to "neprdne".. Držím palce a těším se na další fotky :-)

—————

Datum: 31.10.2013

Vložil: Bankai

Titulek: Vytka Pochvale s jednou výtkou

Bocni vyztuha je tam proto, aby nedochazelo k prohybani bocni (delsi) steny. Ne proto aby ji drzela s kratsi stenou. Tim padem zkraceni o par cm na kraji nema velky vliv na prohyb steny akvaria.

—————

Datum: 04.05.2014

Vložil: Pavel .J

Titulek: Re: Pochvala s jednou výtkou

Ahoj to akvárko je superr a to pozadí doma vyrobeno je vysloveně úchvatné, každý neni tak zručný fakt klobou dolů. Děkuji za inspiraci pokusím si taky vyrobit pozadí.
Co dodat . dobrá práce :) Pavel ...

—————